Η Πιο Ακριβή Πολυθρόνα Στην Ιστορία Του Σύμπαντος
Ίσως να το 'χεις ακούσει, αυτή τη στιγμή η οικοσκευή του θρυλικού μόδιστρου Υβ Σεν Λοράν πωλείται σε δημοπρασία, και είναι μια διαδικασία που κρατά τρεις μέρες, καθώς είχε πολλά πράγματα, ο μπαγάσας. Τη δεύτερη μέρα, λοιπόν, πουλήθηκε η πολυθρόνα που βλέπεις αποπάνω, η οποία λέγεται "Dragons" και για κάποιο λόγο θυμίζει στο σπιτόσκυλο το βιντεοπαιχνίδι Halo. Και η τιμή της έγραψε ιστορία: 21.905.000 ευρώ. Αυτό που διάβασες. Όσο δέκα σκυλοσπιταρόνες μαζί. Σχεδιασμένη από την Αϊλίν Γκρέι και κατασκευασμένη στα τέλη της δεκαετίας του '10, δεν είναι πλέον μόνο το ακριβότερο έπιπλο που πουλήθηκε ποτέ, αλλά και το ακριβότερο έργο design οποιουδήποτε είδους. Και το καλύτερο: Ο αγοραστής είναι ο ίδιος άνθρωπος που την πούλησε στον YSL το 1970! Έμπα εντός για να διαβάσεις λεπτομέρειες για το πράγμα αυτό.
THE 'DRAGONS' ARMCHAIR, CIRCA 1917-1919
In the form of unfurling petals, upholstered in brown leather, the frame in sculpted wood, lacquered brownish orange and silver and modelled as the serpentine, intertwined bodies of two dragons, their eyes in black lacquer on a white ground, their bodies decorated in low relief with stylised clouds.The unique and remarkable 'Dragons' armchair was acquired from Miss Gray by Suzanne Talbot, the first patron to provide her with an opportunity to create a complete environment. The exotic, symbolist character of the piece situates it conceptually within the first phase of Miss Gray's creative cycle. It aligns with the figurative panels and screens that can be traced to her first public exhibit in 1913 and the first published feature on her, in British Vogue, of 1917; it has an altogether different spirit from that evidenced in reductionist features such as the 'brick' wall panelling and screens that gave the Suzanne Talbot apartment so radically modern a character. The armchair distils all that was so personal and so magical in the first, intimately expressive phase of Miss Gray's career -- surprising, imaginative, subtly sculpted and crafted, it is a masterpiece of invention and execution.
The dragon has a history in Chinese iconography as a symbol of strength and goodness, with the power to protect and to guard. The dragon is often illustrated toying with a pearl (zhu) which in turn is a symbol of strength associated with the moon and with thunder; this ovoid jewel can represent omnipotence or the light of the moon. The entire sculptural form of the present armchair could be interpreted as representing a pearl within its shell, encircled by the dragons. The stylised clouds on the bodies of the dragons call to mind the clouds, often accompanied with flame motifs, that are a regular feature of traditional Chinese imagery
Περισσότερα για τη δημοπρασία εδώ.